Treści progr: Mieszko i twórcą państwa polskiego.
Cel lekcji: Poznanie początków państwa polskiego.
Cele operacyjne- po skończonych zajęciach uczeń: · PAMIĘTA: - pojęcia: plemię, kronikarz, kronika, dynastia, - postaci: Mieszko I, Gall Anomim, - nazwy plemion słowiańskich zamieszkujących ziemie polskie, - że pierwszą dynastią sprawującą rządy w Polsce byli Piastowie, - ROZUMIE: - wyżej wymienione pojęcia,a - proces kształtowania się państwa polskiego, - skąd wywodzi się nazwa Polska, - POTRAFI: - prawidłowo operować pojęciami poznanymi w trakcie lekcji, - wymienić nazwy plemion polskich i ich siedziby oraz wskazać je na mapie, - czytać ze zrozumieniem tekst źródłowy, - wymienić przodków Mieszka I, - narysować na podstawie tekstu źródłowego fragment drzewa genealogicznego Piastów, - korzystać z różnych źródeł informacji, MATERIAŁY: - Wojciechowski r., Człowiek i jego cywilizacja. Poznaję cię historio, Wydawnictwo ARKA, Poznań 2000, - Poźnikiewicz R., Zeszyt ćwiczeń. Człowiek i jego cywilizacja. Poznaję cię historio, Wydawnictwo ARKA, Poznań 2000, - Mapa Polski X-XII w. - Fragment kroniki Galla Anonima.
METODY: rozmowa nauczająca, praca z podręcznikiem, mapą, zeszytem ćwiczeń, tekstem źródłowym, mapa mentalna.
FORMY PRACY: indywidualna, grupowa zbiorowa. Materiały: Wojciechowski G., Człowiek i jego cywilizacja. Poznaję cię historio, Wydawnictwo ARKA, Poznań 2000, Poźnikiewicz r., Zeszyt ucznia. Człowiek i jego cywilizacja. Poznaję cię historio, Wydawnictwo ARKA ,Poznań 2000. Mapa Polski X-XII wiek, Fragment kroniki Galla Anonima.
1. PRZEGIEG LEKCJI:
FAZA WPROWADZAJĄCA
1. Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, sprawdzenie pracy domowej. Przed podaniem tematu lekcji, uczniowie wykonują mapę pamięci-do pojęcia POLSKA dopisują własne skojarzenia. 2. Nauczyciel podaje temat lekcji i informuje, że na zajęciach uczniowie będą poznawać dzieje państwa polskiego w czasach Piastów.
FAZA REALIZACYJNA
1. Nauczyciel wyjaśnia pojęcie: plemię. Uczniowie z mapy w podręczniku odczytują plemiona słowiańskie zamieszkujące ziemie polskie wraz z ich siedzibami[grodami], równocześnie lokalizują je na mapie ściennej. 2. Następnie wykonują zadanie 3,s. 61 w zeszycie ćwiczeń. W podsumowaniu ćwiczenia ustalamy, od jakiego plemienia wywodzi się nazwa naszego państwa. 3. Przypominamy legendy związana z początkami państwa polskiego. Uczniowie opowiadają fragmenty legend o Lechu [ początki grodu-Gniezno, godło państwa], o Popielu oraz o Piaście. Nauczyciel wyjaśnia pojęcia: kronikarz, kronika. 4. Korzystając z tekstu źródłowego- fragment kroniki Galla Anonima – uczniowie odczytują imiona legendarnych Piastów i pierwszego historycznego władcy państwa Polan. Następnie uczniowie w grupach 2-osobpwych rysują fragment drzewa genealogicznego dynastii Piastów. Nauczyciel wyjaśnia znaczenie pojęcia: dynastia. Uczniowie powinni zapamiętać, że pierwszą dynastią sprawującą rządy w Polsce byli Piastowie. Z taśmy czasu odczytujemy okres panowania dynastii Piastów
FAZA PODSUMOWUJĄCA
1. Na zakończenie lekcji uczniowie tworzą mapę mentalną [pamięci], do pojęcia POLSKA dopisują terminy poznane w trakcie lekcji , rozwijając je o dalsze skojarzenia. Następnie wzbogacają mapę pamięci o skojarzenia ze swoich map pamięci sporządzonych na początku zajęć. 2. Praca domowa – przeczytać książkę J. Gąssowskiego Dzień w kraju Mieszka.
Opracowała: mgr historii Zdzisława Łaska-Burzyk
|